הירשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים:
רחפני מירוץ
רחפני מירוץ
מירוצי רחפנים הם תחביב כיפי ביותר. השימוש ברחפני מירוץ הוא חוויה שונה לגמרי מזו של הטסת רחפנים רגילים או רחפנים עם מצלמה, והמטרה היא אחרת. בעוד שעם רחפני צילום אנחנו יוצאים לצלם נופים או אובייקטים מזוויות חדשות, במקרה של רחפני מירוץ העניין הוא בתחרות, מירוץ ויכולות טכניות-מוטוריות גבוהות. רחפני המירוץ הם בעלי יכולות מותאמות במיוחד למטרה זו, והתחום הולך ומתפתח. מספר מירוצי ה-FPV גדל לאחרונה, וישנם היום בעולם, בעיקר בארה"ב, ליגות ואיגודים שמארגנים אירועים כמו אליפות העולם במירוצי רחפנים. אירועים אלה לרוב מציעים פרסים כספיים למנצחים, כמו לדוגמא, אירועי ליגת מירוצי הרחפנים DRL המיועדת למטיסי עילית, Racing World Esport – טורנירי מירוץ מקוונים, ליגת MultiGP, ועוד. רחפני המירוץ יכולים להגיע למהירויות של 200 קמ"ש, תוך טיסה סביב עצים, דרך חישוקים ומעבר מכשולים נוספים. מסלולי המכשולים תוכננו מראש לאתגר את כישורי המשתתפים ולאפשר להם להפגין את יכולות התמרון שלהם. כדי להיכנס לתחום יש צורך רב באימון ותרגול במשך שעות רבות. אחת הדרכים הטובות להתאמן היא באמצעות סימולטורים ייעודיים כמו אלה של DRL ו-DJI.
מה עוד צריך כדי להתחיל להתחרות עם רחפני מירוץ?
לפני שנצלול לתחום המרגש הזה, בואו ונבין רגע מה נדרש כדי להטיס רחפן מסוג זה. רחפני מירוץ אינם קלים להטסה וכאמור אינם מתאימים למתחילים חסרי ניסיון, ולכן רצוי שרחפן המירוץ לא יהיה הרחפן הראשון שלכם. מדובר במכשירים הטסים במהירויות מטורפות, אז באמת מומלץ שתיקחו קצת זמן ללמוד ולהתאמן לפני שאתם יוצאים להטיס במסלול מירוצים.
התאמנתם? אז יאללה, בואו נציץ יחד בדגמים הפופולריים בתחום:
Walkera F210 3D
ה-Walkera F210 3D הוא אחד הרחפנים הטובים ביותר שתמצאו היום. הוא כולל מסגרת המעוצבת עם סיבי פחמן מודולרי העמיד במיוחד בפני התרסקות. הוא בעל מערכת בקרת הטיסה המאפשרת טיסה יציבה ותמרוני טיסה מדוייקים כגון סיבובי 360 מעלות. הרחפן יכול לבצע עצירה מהירה במקום, תכונה המסייעת לו להימנע ולהקטין את הסיכון להתנגשות. ברור כי נעשתה פה חשיבה בתכנון כדי לשמור ולהגן על רכיבי הליבה ככל הניתן ולהפוך את שאר החלקים לקלים להחלפה. דגם זה ניתן לפירוק והרכבה מהירים, מה שאומר שמאד קל להכין אותו להטסה. הרחפן כולל גם מצלמת 700TVL HD.
תכונות מרכזיות של הרחפן:
מסגרת | סיבי פחמן |
פירוק והרכבה | קלים ופשוטים |
מצלמה | HD לראיית לילה, TVL 700 |
גודל | 182 מ"מ |
משקל | 370 גרם ללא סוללה |
תקשורת | שידור תמונה בזמן אמת |
סוללה | 4S Li-Po |
זמן טיסה | 8-9 דקות |
Emax Hawk 5
מדובר ברחפן סופר-מהיר בעל יכולת תמרון מעולה. צורתו ריבועית וקטנה, וזהו הרחפן הראשון מבית Emax המכוון היישר לשוק רחפני המירוץ. מנועים ללא מברשות בגודל 210 מ"מ הופכים את הרחפן לחזק במיוחד. זו ככל הנראה תגובה לרחפני מירוצים מבית DJI ושאר חברות מתחרות בתחום.
בדגם זה קיימים מעט מאד חוטים והזרועות דקות להפליא אך חזקות מאד. האלקטרוניקה של הרחפן בנויה מסביב למנגנון Magnum F4 Flight Tower. הלוח הראשי משלב בקר טיסה F4 ומסנן LC, וסת 5 וולט, קופסה שחורה וזמזם. הרחפן עושה שימוש ב-STM32F405 MCU ובג'ירו MP6000 הפופולרי, ומסוגל להגיע למהירות של כ-160 קמ"ש.
על פניו מדובר ברחפן מיני יוצא מן הכלל. עלותו כ-250 דולר, מעט זול יותר מאשר רוב רחפנים בסדר הגודל הזה. אין כאן התפשרות על איכות החלקים, המגיעים במפרט גבוה מאד, מה שהופך את הדגם לקנייה טובה.
Arris x-speed 250B
עיצוב פשוט הכולל אלקטרוניקה מתקדמת והעובדה שיש צורך פחות או יותר רק להטעין את הסוללות ואנחנו מוכנים להטסה הופכים את ה-Arris X-Speed 250B לאטרקטיבי מאד. הרחפן כולל כמה מצבי טיסה, ויכול להתאים לכל מי שמעוניין להיכנס לתחום. כמצופה מרחפן מירוץ, ARRIS X-Speed 250B V3 מתגאה בתמרונים זריזים במיוחד הודות לזמן התגובה המדהים שלו, ומתרגם את קלט השלט לתנועות בזמן אמת כמעט מיידית. הרחפן מגיע למהירות של 80 קמ"ש עם מנועי S2205 ללא מברשות. ניתן לשדרג את המהירות באמצעות הוספת סט מנועים חזק יותר, מה שיעניק לו יתרון על פני כמה מהמתחרים. היציבות של הדגם היא גבוהה, אך יכולת הכיוון והתמרון שלו מעט מוגבלות יחסית לרחפני מירוץ אחרים.
DJI DPV
ה-DJI FPV הושק במרץ 2021. זהו רחפן מירוץ היברידי, כלומר, הוא אינו זריז כמו רחפן מירוץ ייעודי, אך מציע את אותו ריגוש מתוך משקפי FPV. ה-DJI FPV מספק חוויית הטסת רחפן מירוץ ידנית מלאה, הדומה לחוויית ההטסה המוכרת של רחפן המצלמה של החברה. ל-FPV מצלמת 4K פחות טובה מזו של ה-DJI Air 2S, אך היא עדיין מסוגלת לצלם באיכות טובה למדי. הרחפן בנוי בעיקר מפלסטיק מתקדם ותוכנן לאפשר למטיס להחליף חלקים בקלות. משקלו של הרחפן 795 גרם, זרועותיו קבועות ואינן ניתנות לקיפול, מה שאומר שתצטרכו תיק גדול שיתאים למידותיו – 127x312x255 מ"מ.
בניגוד לרחפני FPV אחרים בשוק, ה-DJI FPV מצויד במגוון רחב של אמצעי בטיחות הכוללים חיישני מכשולים חכמים ואפשרות חזרה הביתה, התראת סוללה חלשה. חיישני המכשולים קדימה ואחורה יביאו את הרחפן לעצירה במקרה חירום.
משקפי ה-DJI קלים ונוחים ומתכווננים בצורה טובה מאד על הראש ולמרחק בין העיניים. הסוללה שמפעילה אותם נכנסת בקלות לכיס. הבעיה בהרבה משקפי FMV אחרים היא שריבוי הגדרות לעיתים גורם לטעויות בהגדרת המצלמה, מה שלא קורה במשקפי הדגם הנ"ל. המשקפיים של ה-DJI מציגים מראה חד להפליא. שדה הראייה רחב במיוחד – 150 מעלות, וזהו יתרון חשוב כשאנו מטיסים בחלל מלא מכשולים. הרחפן מגיע גם עם בקר יד אופציונלי המאפשר לכם לשלוט ברחפן באמצעות תנועות יד בלבד. מומלץ לשימוש לבעלי ניסיון בתחום.
האם רחפני מירוץ נשברים בזמן התרסקות?
כפי שניתן להבין, זה תלוי בסוג הרחפן ואופי ההתרסקות. מומלץ להקפיד על החזקת חלקי חילוף עיקריים כגון מדחפים (פרופים), וגם ערכת ניקוי. עם זאת, כדאי לדעת שהסיכוי לשבר בגוף רחפן מירוץ קטן יחסית לזה שקיים בהתרסקות של רחפן צילום. רוב מסלולי המירוצים מוקפים פלדה ובטון, דבר שיכול להגדיל את הסיכוי להרס. משטחי דשא ושיחים הם פחות הרסניים. רוב מקרי ההתרסקות מתרחשים כאשר הרחפן מתנגש בשערים, קירות או כשלקחתם סיבוב לא טוב. גם מקרי התרסקות באוויר עם רחפנים אחרים מתרחשים לא מעט. במקרים אלו הרחפן יכול לאבד שליטה אך בדרך כלל לא יגרם נזק ממשי. סביר להניח שבמהלך ההטסות שלכם הרחפן יתרסק מספר פעמים. אם זה קורה, מייד לאחר ההתרסקות כבו את הרחפן ובידקו את הסוללות, מכיוון שיש להן נטייה לעלות באש. יש להקפיד שיש חול או כל אמצעי כיבוי אחר סביבכם כדי לכבות את האש אם היא ניצתת. שימו לב, אל תשתמשו במים לכיבוי האש!
אם כל זה נשמע מרתיע, אל תתייאשו – התרסקויות קורות, התיקונים עולים כסף ולא נעימים, אבל ככה לומדים להטיס טוב יותר בסופו של דבר.