רחפנים עם מצלמה

רחפנים עם מצלמה

אני זוכר עדיין את הפעם הראשונה שראיתי רחפן עם מצלמה. טוב, זה לא קרה באמת כל כך מזמן. זה היה בחוף ים שרבצתי בו ביום קיץ חם אחד, כאשר פתאם שמתי לב לאבא וילד שחלפו לידי ושוחחו ביניהם. האב החזיק שלט של רחפן בידו, והראה לבנו את התמונה שנגלתה לעיניו דרך מצלמת הרחפן שהטיס. זה הספיק לי כדי להתאהב ברעיון הצילום באמצעות רחפן עד מעל הראש. בו ברגע החלטתי שאני חייב לראות את העולם מלמעלה ולחלוק את היופי המטריף והמיוחד הזה עם אחרים. כבר באותו השבוע קניתי את הרחפן הראשון שלי. הוא היה אמנם רחפן פשוט למתחילים, אך בשבילי זה היה קסם של ממש ותחילתה של ידידות נפלאה.

בשנים שחלפו מאז אותו הרגע הלכתי והשתכללתי כצלם רחפן, עברתי וניסיתי דגמים שונים של רחפנים עם מצלמה ולמדתי המון באופן רשמי ובלתי רשמי. הרשו לי לחלוק איתכם קצת מהמידע שאספתי בדרך אודות צילום ברחפנים, פלוס טיפים למתחילים:

רחפנים עם מצלמה בהשוואה לרחפנים ללא מצלמה

אז נכון, עצם ההטסה של רחפן מהנה ומספקת, וזהו תחביב כיפי לכל גיל כמעט. אבל רחפן שגם מצלם זה סיפור אחר לגמרי. רחפנים ללא מצלמה מגיעים עם או ללא שלט רחוק. הם נטענים באמצעות סוללה נטענת ומטען לסוללה. בדרך כלל אלו רחפנים זריזים וקלים יחסית. המבנה שלהם אווירובטי ומאפשר היפוכים של 360 מעלות בצירים שונים, כך שניתן לשחק איתם ולהשתעשע מאד, וזו אכן מטרתם העיקרית. משום כך היום הם נרכשים בעיקר עבור ילדים, ולעיתים גם למטרות מרוצים.

לעומתם, רחפנים עם מצלמות מספקים ביצועים אוויריים לא פחותים (בתלוי בדגם), אך נרכשים למגוון מטרות אחרות, בעיקר עבור מבוגרים. מטרות אלה נעות מצילום חובבני, דרך מטרות מקצועיות ועסקיות, ואפילו לצרכי בטחון והגנה. רחפנים עם מצלמה הנרכשים על ידי רוב הציבור הרחב מיועדים בעיקר כדי לתעד פעילויות יומיומיות, אישיות ומשפחתיות, כגון סלפי – צילום עצמי – מזוויות ייחודיות וממרחקים שונים, אירועים משפחתיים, חופשות ופעילויות ספורטיביות, וכד'. ישנם היום גם צלמים מקצועיים רבים המצלמים באמצעות רחפן – קליפים, סרטוני תדמית, מיפויים וסריקות של מבני תעשייה ואתרי בנייה, ועוד.

בתחום הבטחון וההגנה הממשלתי והפרטי קיימות חברות ישראליות ועולמיות רבות המפתחות שירותי בטחון שונים הניתנים על ידי רחפנים, כמו למשל סיורי שמירה באתרים סגורים וקניונים בשעות הלילה במקום אנשי שמירה, שימוש ברחפנים על ידי חיילים בשדה הקרב, וכד'. אך האתר שלי פונה לאנשים רגילים ממש כמוני שמתעניינים בשימוש ברחפנים עם מצלמות לצרכים אישיים ומקצועיים, אז אתמקד בכך.

איזו מצלמה יש ברחפנים?

זה תלוי בדגם הרחפן. ישנם רחפנים שעל גביהם ניתן להתקין מצלמת אקסטרים שכבר יש לכם, כמו למשל מצלמת גו פרו. בדגמים הפשוטים יותר תהיו חייבים להתקין ולכוון את המצלמה לפני הטסת הרחפן, ולא תוכלו לשנות את כיווני הצילום תוך כדי ההטסה. בדגמי רחפנים מתקדמים יותר קיים מנגנון שניתן לשליטה מרחוק שתוכלו לכוון כדי לשנות את זוויות המצלמה בזמן הטיסה. יתרונות: תוכלו לבחור את איכות המצלמה בעצמכם. חסרונות: כיוון המצלמה בזמן הטיסה מוגבל ברוב המקרים. כמו כן, לעיתים יש צורך ברכישה והתקנה של מתקן ייצוב למצלמה כדי לקבל תמונות חדות וברורות, בעוד שברחפנים מסויימים מייצב הוא מובנה או חלק מן החבילה הכוללת.

ברחפנים בהם מותקנת כבר מצלמה, העניין פשוט הרבה יותר. ניתן לשלוט בכיוון המצלמה מרחוק באמצעות שלט לכיוונים הרצויים לכם תוך כדי הטסה על פי מה שאתם רואים במסך הטלפון שלכם שעליו התקנתם אפליקציה ייעודית, או במסך מובנה המגיע עם שלט הרחפן. יתרונות: הזזת וכיוון המצלמה בזמן התעופה קלים ונוחים ואין צורך להחזיר את הרחפן לקרקע לתיקוני זווית. ברחפנים מסוג זה, לפחות בדגמים האיכותיים והמומלצים שבהם, מותקן מנגנון ייצוב המונע טשטוש בתמונות בשל רעד, משבי אוויר, תזוזות, וכו'. חסרונות: אתם תלויים באיכות המצלמה המובנית ברחפן. רחפן עם מצלמה איכותית מאד יהיה יקר באופן משמעותי.

רחפן עם מצלמה למתחילים

אם אין לכם עדיין ניסיון כלל בהטסת רחפנים ואתם מעוניינים לרכוש רחפן עם מצלמה, אני ממליץ לכם לא להתפתות לרכוש את הרחפן הכי יקר וגדול בשוק, במיוחד אם המטרה שלכם היא לצורך תחביב ושעשוע בלבד. אין צורך לשבור את התקציב שלכם, גם אם מציעים לכם מבצעים מיוחדים והצעות מפתות. כדאי קודם להתנסות קצת ולבדוק איך אתם מסתדרים ואם אתם נהנים מהטסת הרחפן שלכם. תמיד אפשר מאוחר יותר למכור את הדגם שרכשתם לצלם רחפן מתחיל אחר ולהשתדרג לדגם מתקדם יותר.

אם זה הרחפן הראשון שלכם, שקלו לרכוש דגם של חברה גדולה ואמינה כדי שתוכלו לקבל אחריות, תמיכה ושירות בכל מקרה של תקלה או קושי. מרגיע לדעת שיש לכם למי להרים טלפון ועם מי להתייעץ בכל מקרה שלא יהיה. למדתי זאת על בשרי – כשרק התחלתי להטיס את הרחפן הראשון שלי, נתקלתי בבעייה מטופשת ומתסכלת במיוחד – הרחפן שלי זז פתאם רק קדימה ואחורה, ולא היה לי שום מושג איך לסדר את זה. טלפון אחד לחברה פתר את העניין בקלות תוך מספר דקות. למרבה השמחה, באמת שרוב הרחפנים בשוק היום הם אמינים מאד, ותקלות טכניות בחומרה או בתוכנה הן נדירות. רוב הבעיות והקשיים שתיתקלו בהם יקרו בשל חוסר ידע וניסיון ולא בשל תקלות אמיתיות במכשיר.

בהקשר הזה כדאי לציין שקהילת חובבי הרחפנים בישראל היא קהילה חמה ותומכת, וישנן קבוצות פייסבוק ופורומים בנושא שניתן להעלות בהם את כל השאלות ולקבל תוך דקות תשובות מקיפות וברורות שיסייעו לכם מאד. בנוסף, אני ממש ממליץ לכם לצפות בסרטוני הדרכה שקיימים בשפע ביוטיוב בעברית ובשפות אחרות שילמדו אתכם את העקרונות הבסיסיים של ההטסה והצילום ברחפנים, ואפילו בדגמים ספציפיים שרלוונטיים לכם. הנה אחד כזה שאהבתי במיוחד:

לייעוץ בנושא בחירת רחפן השאירו הודעה:

מה עוד כדאי לבדוק לפני שקונים רחפן עם מצלמה?

דברים נוספים שכדאי לבדוק לפני רכישת הרחפן שלכם –

מה גודל החיישן במצלמה של הרחפן – לגודל החיישן השפעה על איכות הצילום. ככל שהחיישן גדול יותר, המצלמה מתאימה לצילומים מקצועיים יותר. בתור התחלה, חצי אינץ' זה מספיק לגמרי.

מספר חיישני הרחפן – חיישנים יש לא רק במצלמה, אלא גם ברחפן עצמו, וכמה כאלה. אלו הם חיישני תנועה ומיקום המאפשרים לרחפן לדעת היכן הוא נמצא ולאן הוא יכול לנוע.

משך פעולת הסוללה – הממוצע לפעולת רחפן בטעינה אחת הוא כעשרים עד שלושים דקות, בתלוי באופן השימוש. למתחילים מומלץ לרכוש ערכת הרחבה הכוללת סוללות נוספות, תיק ואקססוריז נוספים. עלות ערכה כזאת בדרך כלל משתלמת מאד יחסית לעלות רכישת סוללה נוספת בודדת. אם אתם נוסעים לטיול, למשל, שבו אתם יודעים שתזדקקו לזמן סוללה ארוך יותר מעשרים דקות, מומלץ מאד להצטייד בערכה כזאת.

משקל הרחפן – דגמי רחפן מסויימים קלים יחסית (מתחת ל-250 גר'), ולכן הטסתם אינה מחייבת אישורים והסכמת הרשויות. זה יכול להיות קריטי אם בכוונתכם לצלם מקומות ואתרים שתטיילו בהם בחו"ל.

רחפנים עם מצלמה – טווחי מחירים המתאימים לכל תקציב

אז כמה עולה רחפן עם מצלמה למתחילים? טווחי מחיר רחפן עם מצלמה נעים בין 500 ש"ח ועד ל-5,500 ש"ח. המחירים מושפעים מכל הקריטריונים שכבר הזכרתי – גודל החיישן במצלמה ומספר החיישנים ברחפן, משך פעולת הסוללה, משקל וגודל הרחפן, מייצבים, מהירות התנועה, סוג השלט, וכמובן – המותג או היצרן.

ברמת מתקדמים, מחירי רחפנים עם מצלמה יכולים להגיע עד לכ-10,000 ש"ח ויותר לרחפן ברמה מקצועית, בעל יכולות מפותחות ורחבות יותר, שיאפשר לכם להפוך את התחביב החדש למקצוע או לפחות לספק לכם תמונות מרהיבות מהסוג שזוכה בתחרויות צילום.

אם כל זה נשמע לכם מסובך או מרתיע, האמינו לי שזה ממש לא קשה, ותוך זמן קצר תבינו הכל ותוכלו להנות מתחביב יצירתי ומספק, חדש וכיפי. המשיכו לשאול שאלות ואל תתייאשו לפני שהתחלתם!