הטסה בטוחה לרחפנים – טיפים וכללי זהירות

הטסה בטוחה לרחפנים
אלון שטמברגר

אלון שטמברגר

חובב רחפנים וצילום ברחפן

תחום הרחפנים הולך וצובר תאוצה, ויותר ויותר אנשים מצטרפים למעגל המתרחב של חובבי הטסת רחפנים, בין אם למטרת תחביב ובין אם למטרות מסחריות. ללא קשר למטרה, אם אנחנו מטיסים מתחילים וגם אם יש לנו כבר ניסיון כלשהו בהטסת רחפנים, חשוב לזכור ולשמור על חוקי ונהלי ההטסה ולהקפיד על טיסה בטוחה כדי שאיש לא יפגע, וגם לא הרחפן שלכם.

לכל מדינה חוקי הטסת רחפן משלה

לפני שאתם יוצאים להטיס את הרחפן שלכם וכנראה גם לצלם איתו, בדקו את חוקי ההטסה והצילום במדינה בה אתם נמצאים. ברוב המדינות קיימים חוקים מחמירים יותר או פחות ובחלק מן המדינות קיימות רשויות טיסה אזרחית ספציפיות. רשויות החוק המקומיות אמונות על אכיפת התקנות, ויתכן מאד שהאכיפה רחבה ואגרסיבית יותר מאשר בישראל. אם לא תקפידו על התקנות אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים קנס כבד או מסתבכים משפטית. לא משתלם.

בכל מדינות המערב ובחלק גדול משאר המדינות אין להטיס רחפנים במקומות רגישים מבחינה בטחונית או אזרחית, כגון מעל מתקנים ביטחוניים, בתי כלא, גבולות, שדות תעופה, ועוד. המנעו מלצלם במקומות אלה – חריגה מהמרחק המותר תגרור  עמה קנס. איך יודעים איפה מותר להטיס? לפני ההטסה בידקו במפות באפליקציית הרחפן או במפות מקומיות של רשויות התעופה האזרחיות (כמעט בכל המדינות הן נמצאות ברשת), וודאו שהאזור בו אתם מתכננים להטיס מותר להטסה.

תדרים מותרים

עולם הרחפנים פועל בשני תדרי שידור – 2.4 ג'יגה הרץ, תדר חוקי לשימוש בישראל, ותדר 5.8 ג'יגה הרץ, שאסור לשימוש בארץ מכיוון שהוא שמור לשימוש כוחות הביטחון. חברת הרחפנים הגדולה והנפוצה בעולם בתחום הרחפנים, DJI, פתרה את הבעיה – המערכות של DJI מאתרות את מיקום הרחפן בעולם באמצעות GPS, ומעבירות את הרחפן לעבוד על התדר החוקי לשימוש באופן אוטומטי. המטרה היא לאפשר לחברה למכור את הרחפנים שלה ברחבי העולם ללא צורך להתאימם ספציפית לכל מדינה. יש לקחת בחשבון שתדר 2.4 ג'יגה הרץ מגביל את טווח השידור של הרחפן ויש להתחשב בנתון זה כשמטיסים רחפנים בארץ.

קחו בחשבון את מזג האוויר

בצילומי קרקע זה פחות משמעותי, אך בצילומי רחפן מזג האוויר הינו גורם קריטי שעלינו להתחשב בו לפני שאנחנו יוצאים להטיס. כדי להשיג תוצאות טובות בתמונות או וידאו עלינו לבדוק את הגורמים הבאים:

רוח – רוח חזקה תשפיע על יציבותו של הרחפן. ככל שעולים בגובה עוצמת הרוח מתחזקת, וזה עלול להקשות בעיקר על רחפנים קלים יותר, כמו למשל דגם DJI מאביק מיני. על פי חוקי הרשות הישראלית לתעופה אזרחית, מותר להטיס רחפן בעוצמת רוח של עד 20 קשר. כמובן שמומלץ מראש לתכנן את ההטסה או הצילום האווירי ליום שבו הרוחות חלשות יותר (10-15 קשר). תוכלו לבדוק באתר השירות המטאורולוגי מה מהירות הרוח הצפויה באזור ההטסה המתוכנן, וישנן אפליקציות בדגמי רחפן מסויימים המציגות את מהירות הרוח ויכולות לתת לנו מושג על הנעשה בשטח. עם הזמן וככל שתצברו ניסיון, תדעו באופן אינטואיטיבי יותר מתי בטוח להטיס מבחינת עוצמת רוח.

גשם – רוב דגמי הרחפנים הנפוצים אינם מתאימים להטסה במזג אוויר גשום כלל. גם הרטיבות הקלה ביותר עלולה לגרום לקורוזיה ובעקבות זאת לפגיעה ברכיבים הפנימיים של הרחפן. קיימים בשוק מספר קטן של רחפנים המסוגלים לטוס בגשם, אך עלותם גבוהה מאד והם אינם מתאימים לשימוש בישראל. הרחפנים הפופולריים המיועדים לצילומי אוויר אינם עמידים לטיסה בזמן גשם או ערפל כבד, ויש להתחשב בכך גם אם בא לכם מאד לצלם את הערפל היפה מעל העיר שלכם.

טמפרטורה – רוב הרחפנים הקיימים בשוק יכולים לטוס גם בטמפרטורה של 35-40 מעלות צלזיוס, אך מומלץ מאד לא להטיס את הרחפן שלכם כשהטמפרטורה גבוהה מ-30 מעלות צלזיוס. ברחפן רכיבים מתחממים חשובים ביותר, כמו הסוללה למשל. אם נרצה לשמור על חיי הסוללה לאורך זמן ולא להגיע למצב של התלקחות הסוללה, עדיף להימנע מהטסה בחום גבוה מדי.

בדיקה ויזואלית של הרחפן וסביבתו

לפני כל הטסה, בדקו שכל חלקי הרחפן שלמים ואין בהם שברים או סדקים, כולל הלהבים. לפני שאתם ממריאים, וודאו (באפליקציה) שקיימת קליטת לווינים טובה. יש להמריא כשהאפליקציה מראה על 10 לוויינים לפחות. יש לעדכן את נקודת הבית (מופיעה הודעה על כך על גבי מסך האפליקציה). הסתכלו סביבכם – האם יש מכשולים בגובה? בניינים, עמודי וקווי חשמל או עצים? המנעו מהטסה בנקודות שיש בהן מכשולים אפשריים. נסו לשפר עמדות ולהמריא כשאין שום אובייקט בסביבה שעלול לסכן את הטיסה.

בדקו את הודעות השגיאה באפליקציה, כגון GPS ERROR, GIMBAL ERROR, והתייחסו אליהם בכובד ראש. יש לבדוק את מהות ההודעה ולהמריא רק כשהאפליקציה מציגה שהרחפן מוכן להטסה.

כשאתם ממריאים, עצרו את הרחפן מספר מטרים ספורים מעליכם, המתינו מספר שניות ווודאו שהכל בסדר. רק אם אתם מתרשמים שהכל תקין, המשיכו להטיס לנקודת היעד.

מקום אחסון לצילומים

זה אולי לא קשור ישירות לבטיחות הטיסה, אך זהו טיפ להכנה לפני הטסה שיכול למנוע הרבה עוגמת נפש. הרחפן זקוק למקום אחסון כדי לשמור את התמונות והוידאו שתצלמו. לא נרצה למצוא את עצמנו בשטח ולגלות שאנחנו לא יכולים לצלם או מוגבלים מאד באפשרויות הצילום שלנו. לכן לקראת ההטסה יש לוודא מקום פנוי על כרטיס הזיכרון.

אם אתם מצלמים בפורמט RAW, יש צורך במקום אחסון גדול יותר, וכנ"ל לגבי קבצי וידאו. תמיד כדאי שיהיה ברשותכם כרטיס זכרון נוסף מסוג המומלץ על ידי החברה. שימוש בכרטיס זכרון לא מתאים עלול לגרום לאיטיות בזמן הצילום, תקיעות בזמן ההטסה, וכד'.

טיפים נוספים להטסה בטוחה

טיסה בשטחים פתוחים היא דרך טובה לשמור על הרחפן ועל כל מה שמסביב. שטח פתוח יספק תקשורת GPS טובה החיונית להטסה בטוחה.

אם אתם רוצים לעזור לרחפן לדעת היכן הוא נמצא במרחב, הטיסו אותו כש"פניו" קדימה.

היעזרו במפה הנמצאת באפליקציה כדי לדעת היכן נמצא הרחפן ביחס אליכם. רוב הרחפנים הם בצבע אפור או לבן וקל לאבד איתם קשר עין כשהם באוויר.

הטו את האנטנה בשלט קדימה כדי להבטיח תקשורת מקסימלית.

במקרה חירום, לחצו על כפתור "חזרה הביתה".

שימו לב שאתם ממריאים במצב Normal. מצבי טיסה אחרים מתאימים למטיסים בעלי ניסיון. מצב ספורט, למשל, מבטל בחלק גדול מהרחפנים את החיישנים לזיהוי מכשולים.

במידה ואיבדתם את הרחפן העזרו באפשרות Find my drone, המראה את מיקומו האחרון של הרחפן. זה קרה לי באופן אישי, ומצאתי את הרחפן שלי בעזרת האופציה.

מאמרים שעשויים לעניין אתכם בנוסף:

להטיס רחפן בחול
שימוש ברחפן
אלון

להטיס רחפן בחו"ל – המדריך המלא

נוסעים לחו"ל והחלטתם לקחת אתכם את הרחפן שלכם? זה נהדר, ואני מאחל לכם הרבה כיף, חופשה מהנה וצילומים מרהיבים! צילום ברחפן בחו"ל הופך לפופולרי יותר

קראו עוד»

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.