להטיס רחפן בחו"ל – המדריך המלא

להטיס רחפן בחול
אלון שטמברגר

אלון שטמברגר

חובב רחפנים וצילום ברחפן

נוסעים לחו"ל והחלטתם לקחת אתכם את הרחפן שלכם? זה נהדר, ואני מאחל לכם הרבה כיף, חופשה מהנה וצילומים מרהיבים! צילום ברחפן בחו"ל הופך לפופולרי יותר ויותר, וכפי שפעם היינו לוקחים איתנו את המצלמה, אחר כך את מצלמת הוידאו ובהמשך את הגו-פרו שלנו, היום אנחנו לוקחים איתנו לחו"ל את הרחפן. אבל ישנם דברים חשובים שכדאי לדעת לגבי איך להטיס רחפן בחו"ל.

חשוב לזכור כי השמיים שאנו מכוונים אליהם מציעים לא רק נופים ומראות חדשים, אלא גם תקנות וחוקים חדשים ולעיתים שונים מאד מאלו שאנו מכירים. החופש להטיס במדינה אחת עשוי להיות מוגבל מאד במדינה אחרת. חלק מהמדינות מאמצות את מהפכת הרחפנים וחוגגות את האפשרות של שילוב טכנולוגיה ואמנות המקדם את התיירות למדינה, בעוד שאחרות פוסעות בזהירות, מודעות לאתגרים הנלווים להטסת כלי טיס בלתי מאוישים ולהגנה על הפרטיות. התשוקה שלנו להטיס ולצלם מתנגשת לעיתים עם החוקים המקומיים, וחשוב שדווקא בחו"ל, עוד יותר מהרגיל, נציג את הפנים היפות של הישראליות ונהיה שגרירים של שימוש אחראי ברחפנים. בכל פעם שאנו עולים לשמיים, אנו מייצגים קהילה של חובבי רחפנים ישראלים העומדת מאחורינו ומצפה שנהיה מחוייבים לבטיחות ולחוקים.

באמצעות המדריך הנ"ל ננסה לוודא שהרחפנים שלנו יחזרו בשלום, שלא נסתבך, ושנהנה מהטסה בטוחה, תוך כדי כבוד למסורות, הפרטיות והתקנות של הארצות שהם טסים מעליהן.

לפני שאתם אורזים: מחקר והכנה

לפני שאתם בכלל חושבים על אריזת הרחפן שלכם, חשוב מאוד להכיר את תקנות המדינה בה אתם מבקרים (פירוט בנושא בהמשך). בדיוק כפי שלנו, הישראלים, יש כללים וחוקים לגבי הפעלת רחפנים, כך גם לכל מדינה אחרת בעולם מערכת תקנות הייחודית לה. למדינות מסוימות עשויה להיות מדיניות פתוחה, המאפשרת לרחפנים לטוס בחופשיות, בעוד שלאחרות עשויים להיות אזורים אסורים לטיסה הנשמרים בקפדנות, או אפילו איסור הטסה מוחלט ללא רישוי מקומי.

להבין את סיווג הרחפן: משקל, שימוש (פנאי לעומת מסחרי) ויכולות

לא כל הרחפנים נוצרו שווים, ומדינות נוהגות לסווג אותם על סמך גורמים שונים:

משקל: במדינות רבות יש כללים שונים עבור רחפנים קלים (לעתים קרובות מתחת ל -250 גרם) בהשוואה לרחפנים כבדים יותר.

שימוש: האם אתם טסים בשביל הכיף או בשביל העבודה? שימוש ברחפנים למטרות פנאי ומסחר מגיעים לעתים קרובות עם מערכות שונות של תקנות.

יכולות: רחפנים מתקדמים עם זמני טיסה ארוכים יותר, טווחי גובה גדולים יותר או מצלמות מתוחכמות עשויים להיות כפופים לתקנות מחמירות יותר.

הבנת סיווג הרחפן שלכם תעזור לכם לברר את הכללים החלים עליו בצורה יעילה יותר.

להשיג מראש את האישורים או הרישיונות הדרושים

מדינות מסויימות דורשות ממטיסי רחפנים לקבל היתרים או רישיונות לפני שהם יכולים לפעול. לעיתים ניתן לבצע זאת דרך אפליקציה מקוונת, תשלום קטן, או אפילו מבחן. חשוב להגיש בקשה זמן רב לפני הנסיעה שלך, מכיוון שזמני תהליך הרישוי עשויים להתארך במדינות מסויימות. זכרו, טיסה ללא האישורים הדרושים עלולה להוביל לקנסות כבדים או אפילו להחרמת הרחפן שלכם.

שקלו לבטח את הרחפן שלכם מפני תאונות או נזקים פוטנציאליים

כולנו מקווים לטיסות חלקות ובטוחות, אך תאונות יכולות לקרות. בין אם מדובר במשב רוח ששולח את הרחפן שלכם לתוך עץ או בתקלה טכנית שגורמת להתרסקות, כדאי להיות מוכנים. ביטוח רחפנים יכול לכסות נזקים פוטנציאליים לציוד או להגן עליכם אם הרחפן שלכם נתקע באדם ופוצע אותו או פוגע ברכוש. מדינות מסוימות אף מחייבות ביטוח למפעילי רחפנים. זוהי השקעה קטנה שיכולה לספק שקט נפשי בזמן שאתם נהנים בחופשה שלכם בחו"ל.

מודעות וכבוד לתקנות המקומיות לא רק יבטיחו חווייה נטולת טרחה, סטרס ועוגמת נפש, אלא גם יציגו את חובבי הרחפנים הישראלים באור חיובי ברחבי העולם.

איך אורזים רחפן לנסיעה?

מארז רחפן איכותי הוא חיוני – השקיעו במארז רחפן מובנה ויציב המותאם לדגם שלכם. המארז יכול להגן על הרחפן מפני פגיעות פיזיות עד רמה מסויימת, מאבק ואפילו ממים. לרחפן מוגן היטב יש סיכוי גבוה יותר לשרוד את תלאות הנסיעה, בתאי אחסון צפופים במטוס, בדרכים לא סלולות, וכו'.

סוללות פולימר-ליתיום (LiPo), המשמשות בדרך כלל ברחפנים, ידועות ביעילות האנרגיה שלהן, אך עלולות להיות מסוכנות אם לא מטפלים בהן כראוי. יש לאחסן את סוללות הרחפן בשקיות חסינות אש. שקיות אלה מכילות שריפות פוטנציאליות והן חיוניות מבחינה בטיחותית. יש לפרוק את הסוללות עד לרמת 30%: סוללה טעונה במלואה בסיכון גבוה יותר לנדוף חומר דליק ולהצית שריפה. לפני הטיסה, וודאו שהסוללות נמצאות ברמת טעינה של אחסון. רוב חברות התעופה דורשות לשאת סוללות רחפן בכבודת היד, מכיוון שלחץ האוויר בתא הנוסעים יציב יותר. פעלו בהתאם להנחיות חברת התעופה.

כשאתם נמצאים אלפי קילומטרים מהבית, חלקי חילוף חיוניים יכולים להציל את חוויית הטיול והצילום שלכם. שקלו לארוז בנוסף:

מדחפים נוספים – הם החלק הנפוץ ביותר להיפגע בתאונות קלות.

מטענים נוספים – במדינות שונות עשויים להיות סוגי מתח ושקעים שונים. וודאו שיש לכם מטען או מתאם המתאימים.

ערכת כלים קטנה עם מברגים, צבת ופריטים בסיסיים אחרים יכולה לסייע בתיקונים במקום.

כרטיסי SD נוספים – תמיד עדיף שיהיה לכם מקום אחסון רב יותר ממה שאתם חושבים שתזדקקו לו. צילומים ברזולוציה גבוהה יכולים למלא כרטיסים במהירות.

כוננים קשיחים חיצוניים או אפשרות אחסון בענן – גבו את הצילומים שלכם מדי יום בזמן החופשה. כך, גם אם יקרה משהו לרחפן או לכרטיס הזכרון שלכם, הצילומים היקרים שלכם יהיו בטוחים.

אריזה חכמה ויעילה מבטיחה שתהיו מוכנים לכל מצב.

בשדה התעופה: בדיקה ביטחונית ומכס

לכל מדינה יש את תקנות המכס הייחודיות לה, ורחפנים נופלים לעתים קרובות לתחום אפור. לפני היציאה למסע, בדקו האם היעד שלכם דורש הצהרה על הרחפן עם ההגעה. גם אם אין חובה, כאשר יש ספק, תמיד עדיף להצהיר ולחסוך קנסות פוטנציאליים, עיכובים או החרמה מכאיבה. שמרו קבלות רכישה או תיעוד לצילומים שלכם בהישג יד, מכיוון שפקידי מכס במקומות שונים בעולם עשויים לבקש הוכחת בעלות או ערך של הרחפן.

אנשי מכס וביטחון מיומנים להיות ערניים, ורחפנים עלולים בנסיבות מסויימות לעורר אצלם שאלות. היו מוכנים לענות על שאלות בנוגע למטרת הרחפן שלכם. הישארו רגועים ואדיבים – התנהגות רגועה ומכבדת יכולה להפוך את התהליך לחלק וקצר יותר. הצהירו בבירור על כוונותיכם. בין אם אתם מצלמים נופים או מתעדים חתונה של חבר בסרי לנקה, היו שקופים. אם אתם אנשי מקצוע, נשאו עמכם אישורים, רישיונות או מכתבים המסבירים את השימוש המסחרי ברחפן שלכם. זה יכול לזרז את התהליך ולהבהיר את כל הספקות.

נשאו תמיד את הרחפן והסוללות בכבודת היד שלכם. הטסת הרחפן במזוודה בתא המטען לא מומלצת. תא המטען של מטוס יכול לספק טווח רחב של טמפרטורות, ומי שמטפל במטען לא תמיד מבצע זאת בשיא העדינות. במקרה הנדיר של בעייה בסוללה, צוות הטיסה יוכל לטפל בה באופן מיידי אם היא נמצאת בתא הנוסעים.

בחלק משדות התעופה יש הנחיות ספציפיות בנוגע לנסיעה עם רחפנים. ייתכן שיהיה צורך להוציא את הרחפן מהמארז שלו, בדומה למחשב נייד, במהלך סריקות אבטחה. כך קורה בנמל התעופה שלנו, בן-גוריון. שדות תעופה מסויימים דורשים להציב סוללות בקופסת פלסטיק נפרדת במהלך הסריקה. ייתכן שתקבלו הוראות מיוחדות, כגון הדגמה להפעלת הרחפן או הצגת אפליקציות רלוונטיות בטלפון שלכם.

איגודי רחפנים בינלאומיים ותמיכה

שקלו להצטרף לאיגודי רחפנים או לפורומים בינלאומיים בנושא. קהילות אלה מספקות לעתים קרובות מידע עדכני אודות חווייות בשדות תעופה, תמיכה במקרה של אי הבנות או סיבוכים, מענה על שאלות ולעיתים אפילו ייעוץ משפטי למטיסי רחפנים שנוסעים לארץ זרה.

נסיעה עם רחפן מוסיפה אולי שכבה של מורכבות לתהליך המעבר בשדה התעופה, אבל התגמול – חזרה עם  צילומים מדהימים מנקודות מבט ייחודיות והכיף – שווה את המאמץ.

כללי התנהגות מקומיים ושיטות עבודה מומלצות

כבדו את הפרטיות של אנשי המקום – הימנעו מטיסה מעל מקומות אירוח פרטיים או אזורים הומי אדם. פרטיות היא ערך אוניברסלי, וחשוב לכבד אותה. בדיוק כפי שלא הייתם רוצים שרחפן ירחף מעל החצר האחורית שלכם בישראל, הימנעו מלטוס מעל שטח פרטי של מישהו אחר בחו"ל. זה יכול להיתפס כפולשני ולהוביל לעימותים מיותרים. טיסה מעל מקומות הומי אדם מהווה לא רק סיכון בטיחותי, אלא גם יכולה להיתפס כפולשנית. העדיפו תמיד את הנוחות והבטיחות של אנשים על פני כל דבר אחר.

לכל מדינה יש את אתרי התרבות והדת היקרים לה. הם עשויים להציע צילומים אוויריים שובי לב, אך יש לכבד את חוקי, תרבות ואמונותיהם של המקומיים ולשים אותם בראש סדר העדיפויות. אתרי תרבות ודת רבים הוגדרו כאזורים אסורים לטיסה כדי לשמור על קדושתם. תמיד בדקו את התקנות המקומיות לפני ההטסה. אך גם אם הטיסה מותרת, שמרו על מרחק מכבד. זכרו, אתרים אלה הם לעתים קרובות בעלי משמעות רגשית והיסטורית עמוקה עבור המקומיים. במקרה של ספק, בקשו רשות. אם אתם לא בטוחים לגבי טיסה באזור מסויים, במיוחד ליד בתים פרטיים, מקומות קדושים או מרחבים קהילתיים, שאלה פשוטה יכולה לחסוך אי הבנות ותרעומת. רוב האנשים מעריכים ששואלים אותם, ואולי אפילו מגלים עניין ברחפן שלכם! המקומיים יכולים גם להדריך אתכם למקומות הטובים ביותר לצילום ברחפנים, כאלה שאולי לא תמצאו בשום ספר הדרכה.

הימנעו מהפרעה לחיות בר או למערכות אקולוגיות רגישות. כמפעילי רחפנים, מוטלת עלינו האחריות להטיס מבלי לגרום נזק סביבתי. בעלי חיים עלולים לתפוס רחפנים כאיום. הימנעו מטיסה מעל אזורי קינון, שמורות טבע או מקומות שבהם בעלי חיים עלולים להיבהל בקלות. בעל חיים מבוהל עלול לפגוע בעצמו או אפילו בצאצאיו. אזורים כמו שוניות אלמוגים, ביצות או אזורי צמחייה עדינים יכולים להיות מושפעים לרעה על ידי רחפנים, במיוחד כשהם מתרסקים. העדיפו תמיד את רווחת הטבע בכל החלטה להטיס את הרחפן שלכם.

כחובבי רחפנים ישראלים המסתובבים בעולם, אנו נושאים איתנו לא רק את הציוד שלנו אלא גם את הערכים שלנו. בואו נוודא שהתשוקה שלנו לצילום רחפנים מותירה מקום גם לכבוד למקומות ולאנשים שאנחנו מבקרים בהם. אחרי הכל, הזיכרונות הטובים ביותר הם אלה שנוצרו מתוך הבנה וכבוד הדדי.

הנחיות להפעלת רחפנים לפי אזורים

ארצות הברית – כל הרחפנים במשקל שבין 250 גרם ל-25 ק"ג חייבים להיות רשומים במינהל התעופה הפדרלי (FAA). חוק זה חל על שימושי פנאי ומסחר כאחד. הטסת רחפנים בפארקים לאומיים, ליד בנייני ממשלה או בטווח של כ-12 ק"מ משדה תעופה ללא הודעה מוקדמת אסורה. עיין תמיד במפה האינטראקטיבית של ה-FAA כדי לוודא מהם האזורים האסורים לטיסה. במדינות כמו קליפורניה או ערים כמו ניו יורק עשויות להיות הגבלות או דרישות נוספות. בעוד שלמטיסי פנאי יש הקלות מסויימות, מטיסים מסחריים חייבים לעמוד בתקנות מחמירות יותר, כולל קבלת אישור 107.

קנדה – רחפנים במשקל מעל 250 גרם חייבים להיות רשומים ב-Transport Canada. הימנעו מטיסה בקרבת שדות תעופה, זירות חירום ואזורים עם קהל גדול. בהתאם למשקל הרחפן ומטרתו, ייתכן שתזדקקו לרשיון הטסה בסיסי או מתקדם. פארקים לאומיים ואזורי חיות בר הם מחוץ לתחום לרחפנים בקנדה, כדי להבטיח את בטיחותם ורווחתם של בעלי החיים במדינה.

דרום אמריקה – החל מהנחיות ANAC של ברזיל ועד לתקנות ANAC של ארגנטינה, לכל מדינה ביבשת יש מערכת כללים ייחודית משלה. רוב המדינות אוסרות על הטסת רחפנים בקרבת שדות תעופה, מתקנים ממשלתיים ואירועים הומי אדם. תמיד כבדו טריטוריות ילידיות ואזורים רגישים מבחינה סביבתית. לאתרים איקוניים כמו מאצ'ו פיצ'ו בפרו או יערות הגשם באמזונס עשויות להיות הנחיות או הגבלות ספציפיות לרחפנים.

אירופה – תקנות EASA, סוכנות בטיחות התעופה של האיחוד האירופי, כוללות הנחיות כלליות לפעילות רחפנים ברחבי מדינות האיחוד האירופי. טיסה ליד ציוני דרך היסטוריים, בנייני ממשלה או שדות תעופה מוגבלת בדרך כלל. במדינות כמו צרפת, איטליה או גרמניה עשויים לחול כללים נוספים. בהתחשב בתקנה הכללית המחמירה להגנה על מידע (GDPR) של אירופה, הקפידו תמיד לכבד את פרטיותם של אנשים בעת צילום והטסת רחפנים. יש לדעת כי מבחני הרישוי לרחפנים באירופה מסווגים לקטגוריות על פי משקל הרחפן, וכי בתום המבחן יש להדביק את מדבקת הרישוי על גבי הרחפן עצמו.

אסיה – במדינות כמו יפן יש כללים נוקשים להטסת רחפנים, בעוד שמדינות אחרות כמו תאילנד עשויות להיות מקלות יותר אך עדיין בעלות הנחיות ספציפיות הממוקדות בתיירות. אתרים דתיים, אזורי ממשל ושדות תעופה הם בדרך כלל אזורים אסורים לטיסה ברחבי היבשת. כיבוד מנהגים, מסורות ומנהגים דתיים מקומיים הוא בעל חשיבות עליונה. הטסת רחפן ליד החומה הגדולה של סין, מקדשי אנגקור וואט בקמבודיה או חופי באלי עלולה לחייב אתכם בהנחיות או היתרים ספציפיים.

הנחיות כלליות:

רוב המדינות בעולם קבעו גם מגבלות על גובה הטסת הרחפן. גבול נפוץ הוא 50 מטר. תקנות רבות קובעות כי רחפנים חייבים להישאר בטווח הראייה של המפעיל. במדינות מסוימות יש הגבלות על הפעלת רחפנים בזמנים מסויימים. מדינות רבות אוסרות או מגבילות טיסות רחפן לאחר השקיעה בשל שיקולי ראות ובטיחות.

תמיד שימו לב כשאתם מצלמים אנשים פרטיים או נכסים פרטיים. במדינות רבות, צילום אדם ללא הסכמתו עלולה להוות הפרה של חוקי הפרטיות.

לפני שאתם מטיסים, וודאו שאתם מורשים מבחינה חוקית לעשות זאת: מדינות רבות דורשות מרחפנים, במיוחד כאלה מעל משקל מסויים, להירשם ברשויות התעופה. בהתאם למדינה ולמטרת ההטסה שלכם (פנאי לעומת מסחרי), ייתכן שיהיה עליכם לקבל הסמכה או רישיון טיס ברחפן.

סוגיות משפטיות: מתי לפנות לשגרירות או לקונסוליה הישראלית.

אם אתם מוצאים את עצמכם במצב שבו הפרתם שלא במתכוון את חוקי הרחפנים המקומיים, הישארו רגועים ושתפו פעולה. הסבירו את כוונותיכם והציגו את כל ההיתרים או הרישיונות שיש לכם. אם המצב מסלים או אם אתם עומדים בפני מעצר או נקיטת צעדים משפטיים, מומלץ ליצור קשר עם השגרירות או הקונסוליה הישראלית הקרובה. הם יכולים לספק הדרכה, אנשי קשר משפטיים או צורות אחרות של סיוע. בהתאם לחומרת המצב, שקלו לפנות לייצוג משפטי מקומי.

מה לעשות במקרה של תקלות בחו"ל

אפילו עם ההכנות והכוונות הטובות ביותר, דברים יכולים לפעמים להשתבש. רחפנים הם אמנם חזקים, אך עדיין רגישים לתרחישים בלתי צפויים מסויימים. משב רוח חזק, ציפור סקרנית שמחליטה לחקור, תקלות טכניות – הכל יכול לקרות.

רחפן אבוד: שימוש במכשירי מעקב GPS ועזרה מקומית

איבוד הקשר עם הרחפן שלך יכול להיות רגע מפחיד מאד. הנה מה שניתן לעשות:

מעקב GPS: רוב הרחפנים המודרניים מצוידים ב- GPS. השתמשו באפליקציה של הרחפן כדי לאתר את המיקום הידוע האחרון שלו. אפליקציות מסויימות אפילו מציעות פיצ'ר 'מצא את הרחפן שלי'.

עזרה מקומית: צרו קשר עם המקומיים. ייתכן שהם ראו היכן נחת הרחפן שלכם או יכולים לסייע בחיפוש באזורים שקשה להגיע אליהם. זכרו לנהוג בכבוד ולהביע הכרת תודה על כל עזרה.

אמצעי מנע: וודאו תמיד שהתוכנה של הרחפן שלכם מעודכנת ושנקודת הבית מוגדרת לפני ההטסה. זה יכול לעזור לרחפן לחזור אוטומטית אליה כאשר הוא חווה אובדן אות.

רחפן שניזוק: מתקנים מקומיים ושיקולי אחריות

בחלק מהיעדים עשויות לפעול מעבדות לתיקון רחפנים, במיוחד בערים מודרניות גדולות. בצעו חיפוש מהיר באינטרנט או שאלו באזור, משום שייתכן שהן יוכלו לתקן נזקים קלים. אם הרחפן שלכם עדיין תחת אחריות, תעדו את הנזק בתמונות. עם זאת, שימו לב שלא כל אחריות מכסה תיקונים או תאונות בינלאומיות. אם ארזתם חלקי חילוף (כפי שהמלצתי קודם לכן), תוכלו לבצע תיקונים מסויימים בעצמכם.

תקלות, עם כל הצער הכרוך בהן, הן חלק מעקומת הלמידה שלכם כמפעילי וצלמי רחפן. המפתח הוא להישאר רגועים, מיודעים ומכבדים. בואו נוודא שאנו מתמודדים עם כל מכשול בחן, ראש צלול וידע רלוונטי.

לסיכום, העולם עצום, והשמיים פתוחים – בואו נהנה מהם! הצטיידות בידע ובמשאבים הנכונים יכולה להפוך את המסע שלכם לחלק ומספק יותר. כשאתם חוקרים שמיים חדשים, זכרו להישאר מעודכנים, מחוברים ותמיד להוטים ללמוד. טיסות בטוחות ולמידה שמחה לכל חובבי הרחפנים בישראל!

קישורים לתקנות רחפנים רשמיות ליעדי תיירות פופולריים:

ארצות הברית: מינהל התעופה הפדרלי (FAA) אזור רחפנים

קנדה: תחבורה בטיחות הרחפנים של קנדה

האיחוד האירופי: רחפנים של הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA)

יפן: לשכת התעופה האזרחית של יפן

אוסטרליה: הרשות לבטיחות תעופה אזרחית (CASA)

קהילות רחפנים ישראליות ופורומים לייעוץ עמיתים:

פורום הרחפנים הישראלי: קהילה תוססת שבה חובבים חולקים חוויות, טיפים ועדכונים. קישור לפורום

קבוצת הפייסבוק Drone Israel: קבוצה דינמית שבה החברים מפרסמים סרטונים, דנים בתקנות ומבקשים ייעוץ. קישור לקבוצה

קבוצת פייסבוק רחפנים בחו"ל: קבוצה המתמקדת בנושא הטסת רחפן בחו"ל. קישור לקבוצה

מאמרים שעשויים לעניין אתכם בנוסף:

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.