12 הטעויות הנפוצות ביותר של מטיסי רחפן מתחילים ואיך להימנע מהן

12 הטעויות הנפוצות ביותר של מטיסי רחפן מתחילים ואיך להימנע מהן
אלון שטמברגר

אלון שטמברגר

חובב רחפנים וצילום ברחפן

כולנו עושים טעויות כשאנחנו מטיסים רחפנים, בדיוק כפי שכולנו עושים טעויות כשאנו נוהגים על הכביש במכונית שלנו. בכל זאת, ישנם הבדלים משמעותיים בכמות, תדירות ואופי הטעויות שמבצעים נהגים חדשים לעומת נהגים וותיקים, וכך גם ישנן טעויות נפוצות יותר אצל מטיסי רחפנים מתחילים שניתן בקלות להימנע מהן:

1. כללים ותקנות – לפני שאנחנו יוצאים להטיס, חשוב לערוך היכרות ולבדוק את מפת האזורים האסורים לטיסה – NFZ – No Flying Zone. מפה כזו קיימת עבור כל מדינה, ובחלק מן המדינות אף קיימת אפליקציה המציגה את המפה ואת מיקומכם עליה. וודאו שאתם יוצאים להטיס את הרחפן באזור מותר להטסה ושאינכם עוברים על החוק. כדאי לדעת שאזורים רגישים-בטחונית כמו למשל שדות תעופה, בסיסים צבאיים, בתי מנהיגים וכד' אסורים לחלוטין להטסה בכל מדינות העולם.

בנוסף, יש לברר את הכללים בכל הקשור לגובה מקסימלי להטסה, להטסה בקרבת בני אדם, וכו'. ישנן מדינות מחמירות יותר ופחות וכדאי לשים לב לכך כדי שלא להגיע למצב לא נעים או מסוכן. לאחרונה הוציא האיחוד האירופאי נהלים מסודרים מאד לגבי הטסה בכל מדינות האיחוד באופן כללי, ועבור כל מדינה בפרט. במדינות מסויימות עלינו ליצור קשר עם הרשויות ולוודא שאכן אנו עומדים בכל הדרישות לפני שנצא להטיס.

2. בדיקת עדכונים וכיול – חשוב מאד לבצע בדיקה זו לפני כל הטסה, כשאנחנו עדיין בבית עם חיבור יציב לאינטרנט. נדליק את הרחפן ונוודא שלא קיימים עדכוני תוכנה/ קושחה לרחפן, האפליקציה והסוללות. אנו עושים זאת כדי שלא למצוא את עצמנו בשטח ללא חיבור לאינטרנט כאשר הרחפן מסרב להמריא עד שנבצע עדכון. חשוב לדעת – אם מבצעים עדכון קושחה, עלינו לבצע כיול IMU.

3. הכירו את אפליקציית הרחפן שלכם היטב. לכל רחפן האפליקציה הייעודית שלו. לפני ההטסות הראשונות, מומלץ מאד לצפות בסרטונים והדרכות, לקרוא ולהכיר את האפליקציה על כל האופציות וההגדרות שלה, כל כפתור, התראה, מצבי טיסה, הגדרות צילום, מיקום וכו'. היכרות טובה יכולה לעזור ולהקל עליכם בזמן הטיסה ולמנוע תקלות ותאונות.

לעולם אל תתעלמו מהתראות שתקבלו בזמן הטיסה, בין אם זה על תקשורת לא יציבה עם הרחפן, מצב הסוללה, מיקום הרחפן ביחס אלינו או כל התראה אחרת. למתחילים ובטיסות ראשונות, כדאי להתרכז בשליטה שלנו ברחפן ובאפליקציה, ולתרגל את מצבי הצילום האוטומטיים. כדאי להגדיר את הגדרות הצילום למצב אוטומטי ורק בשלב מתקדם יותר מומלץ לעבור להגדרות צילום ידניות.

4. סוללות – כמובן שנרצה להמריא ולהתחיל את ההטסה כשהסוללה טעונה לרמה של 100 אחוז. מומלץ להטעין את הסוללות כמה שעות לפני הטיסה – קחו חשבון שזמן הטענה מלא יכול להגיע למספר שעות. הסוללות הינן קריטיות לטיסה ולכן חשוב שנדע לתכנן את זמן החזרה הביתה בהתחשב בתנאי מזג האוויר ומצב הסוללה. בדקו ויזואלית ותחזקו את הסוללות כנדרש כדי להאריך את אורך חייהן וכדי שישרתו אתכם נאמנה בכל הקשור לבטיחות הטיסה. כדאי לצאת לשטח עם סוללות נוספות על מנת שיהיה לכם מספיק זמן טיסה ושלא תמצאו את עצמכם נוסעים מספר שעות לאתר עבור 20–30 דקות טיסה בלבד. המלצה נוספת היא להצטייד במטען לרכב לסוללות הרחפן.

5. זיכרון פנימי/ חיצוני – כל רחפן מגיע עם זיכרון פנימי. זיכרון זה לא מיועד לשימוש יומיומי, אלא לשימוש חירום כשנגמר לנו המקום על כרטיס הזיכרון החיצוני. גודל הזיכרון הפנימי מוגבל מאד והוא אינו מתאים למצבי צילום אוטומטיים הדורשים כרטיס זיכרון חיצוני. מומלץ לרכוש כרטיס זיכרון חיצוני מהיר מספיק (בדקו את הנחיות היצרן). כרטיס זיכרון איטי או תקול עלול לגרום לתקיעות באפליקציה ולשיבושים בעת הצילום. לפני היציאה להטסה יש לוודא שיש מספיק מקום פנוי בכרטיס הזיכרון החיצוני, או לחלופין, לדאוג שיהיה לנו כרטיס זיכרון חיצוני נוסף.

6. פרופים (מדחפים) – בידקו ויזואלית את הפרופים כדי לוודא שאין בהם כל סדק או פגיעה פיזית. במידת הצורך יש להחליף את הפרופים. וודאו שאתם מכניסים את הפרופים למקום הנכון (קיים סימון). כל מקרה, מומלץ לצאת לשטח עם סט פרופים חליפי.

7. שלט – לימדו היטב כל מה שיש לדעת על השלט-רחוק של הרחפו שלכם. גם לגביו, כדאי לצפות בסרטונים כדי להכיר את תפקידו של כל כפתור. אחד הכפתורים החשובים בשלט הוא כפתור ה"חזרה הביתה" (RTH). תרגלו כיצד להשתמש בכפתור זה בהטסות הראשונות, וודאו שההגדרה של כפתור זה נעשית בצורה נכונה באפליקציה, ובסיום ההטסה החזירו את הסטיקים לתושבת שלהם. דאגו לצאת להטסה עם שלט טעון. ברוב הרחפנים הקיימים היום בשוק יש להטעין את השלט מדי מספר הטסות.

8. מצב ספורט – זהו מצב הטסה המיועד בעיקר למטיסים מנוסים. במצב זה חיישני מניעת ההתקלות במכשולים אינם פועלים והרחפן צורך אנרגיה גדולה יותר מהרגיל. צריכת האנרגיה המוגברת מקצרת את זמן פעולת הסוללה. במצב ספורט הרחפן טס מהר יותר, דבר הדורש מיומנויות טיסה מתקדמות יותר וניסיון של מטיס הרחפן. לכן בטיסות הראשונות אל תנסו להטיס את הרחפן במצב ספורט. המתינו בסבלנות עד שתחושו בטוחים יותר בהטסה.

9. הכירו את הרחפן שלכם – בהטסות הראשונות, צאו עם חבר או מטיס בעלי ניסיון, למדו לשלוט ברחפן, הכירו את התנועות שלו, מהירויות התגובה שלכם ושל הרחפן, למדו לשלוט בסטיקים והתמקדו פחות בצילום. לאחר מספר טיסות וצבירת בטחון וניסיון מסויים תוכלו להתמקד בצילום.

10. כמות לוויינים – אחד הדברים החשובים לבדוק, לדעתי, כשאנחנו יוצאים להטיס את הרחפן, הוא מספר הלוויינים הפעילים העומדים לרשותנו. מייד לאחר ההדלקה של השלט והרחפן, עלינו לוודא באפליקציה שיש לנו מספיק לוויינים פנויים לתקשורת ושנקודת הבית זוהתה. רק כך נוכל להסטיח שבמידת הצורך הרחפן יידע לחזור לנקודת הבית שלו ושלא נוכל לאבד אותו. בכל שלב במהלך הטיסה יש לשים לב למספר הלוויינים ולוודא שאנחנו לא יורדים מתחת ל-10 לוויינים מינימום.

11. בטיחות במהלך הטיסה – כשאנחנו יוצאים להטיס עלינו להיות מודעים לתנאי השטח, תנאי מזג האוויר ומכשולים הקיימים באזור ההטסה. כמה נקודות ששווה לתת עליהן את הדעת:

  • טמפרטורה: הרחפן צורך אנרגיה והסוללות שלו מייצרות חום. הטסה בטמפרטורה גבוהה מ-30 מעלות צלזיוס אסורה ומסוכנת לרחפן.
  • גשם ורוחות: הרחפנים הקיימים היום בשוק אינם עמידים למים ולכן לא נוכל להטיס אותם כשיורד גשם – הדבר עלול לפגוע באלקטרוניקה של הרחפן. רוחות עזות עלולות להיות מסוכנות עבור הרחפן ובטיחות הטיסה. אל תטיסו את הרחפן שלכם ברוח במהירות של מעל 20 קשר. האפליקציה של הרחפן תתריע בפניכם אם הרוח חזקה מדי.
  • מכשולים: עצים, ציפורים, גשרים, עמודי חשמל, שטח עירוני, ואפילו מבנים שיכולים לגרום להפרעות קליטה בגלל כמויות המתכת שבתוכם עלולים להוות סכנה לרחפן שלכם. פקחו עיניים ועקבו כל הזמן בעיניכם אחרי הרחפן כדי לוודא שאינו מתקרב מדי למכשול.
  • אור נמוך: חיישני הרחפן אינם מתפקדים באור נמוך מדי. לכן חשוב לשמור על קשר עין עם הרחפן בטיסה בשעות החשיכה ולהקפיד במיוחד על זהירות. הטסה בחושך אינה מתאימה למטיסים מתחילים ויש להימנע ממנה בהטסות הראשונות. דרך אגב, זה נכון גם לגבי טיסה לאחור, לכן הימנעו מלהטיס את הרחפן אחורה והטיסו את הרחפן קדימה.
  • מרחקים: הכירו את יכולות הרחפן שלכם בכל הקשור למרחקים, אל תתרחקו יותר מדי ודאגו תמיד להישאר בקשר עין עם הרחפן.

12. עדשה ומסננים – וודאו כי עדשת הרחפן נקייה וכי אין לכלוך באזור הגימבל. גרגירי חול יכולים לפעמים לגרום לתקלות ולהודעות שגיאה. הכירו היטב את המסננים והשימוש בהם כדי שלא לפגוע באיכות הצילום שלכם.

בכל מקרה בו אינכם בטוחים שאתם עושים את הדבר הנכון, אל תעשו זאת, על פי האמרה הצבאית הידועה :כשיש ספק, אין ספק". התקדמו בצעדים קטנים בהתחלה, בסבלנות ובתשומת לב, תנו לעצמכם זמן ללמוד בלי לחץ ותוכלו ליהנות יותר ויותר מן הרחפן שלכם עם חלוף הזמן וצבירת שעות הטסה.

מאמרים שעשויים לעניין אתכם בנוסף:

להטיס רחפן בחול
שימוש ברחפן
אלון

להטיס רחפן בחו"ל – המדריך המלא

נוסעים לחו"ל והחלטתם לקחת אתכם את הרחפן שלכם? זה נהדר, ואני מאחל לכם הרבה כיף, חופשה מהנה וצילומים מרהיבים! צילום ברחפן בחו"ל הופך לפופולרי יותר

קראו עוד»

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.