שאלות ותשובות בנושא רחפנים והשימוש בהם

שאלות ותשובות בנושא רחפנים
אלון שטמברגר

אלון שטמברגר

חובב רחפנים וצילום ברחפן

ברוב הרחפנים הקיימים היום בשוק קיימת אופציה של כפתור חזרה הביתה, ובוודאי ברחפני חברת DJI השולטת כיום בשוק הרחפנים. הרחפן יודע לחשב את מרחק הטיסה מנקודת המוצא ומודיע לנו לפי מצב הסוללה מתי עלינו להתחיל להחזיר אותו הביתה. אופציה זו מסייעת לנו בכל מה שקשור לתכנון הטיסה. כדי להשתמש בכפתור, עלינו ראשית לוודא באפליקציה בדרך כלל תחת קטגוריית "סוללה" שכפתור "החזרה הביתה" דלוק, ואז אכן ניתן להחזיר את הרחפן לנקודת המוצא באמצעותו.

מטיסים רבים מעדיפים להשתמש בכפתור זה, אך אחרים מעדיפים לסמוך על עצמם ולהחזיר את הרחפן לנקודת המוצא באמצעות השלט, כאשר הם משתמשים בכפתור רק במצבי חירום. אם לא נתחיל בהחזרת הרחפן לנקודת המוצא אחרי התראת הסוללה אנו עלולים להיתקל במצב שבו טעינת הסוללה לא תספיק להגעה אלינו ולנחיתה בטוחה.

מומלץ שבמהלך הטיסה תציצו מדי פעם בחלק העליון של המסך כדי לראות את זמן הטיסה שנותר בהתאם למידת טעינת הסוללה. כדאי תמיד לקחת מרווח ביטחון ולא למתוח את קצה גבול היכולת מכיוון שהמערכת אינה יודעת לקחת בחשבון משתנים כגון עוצמת הרוח, כיוונה ותנאי מזג אוויר אחרים. זה נכון אפילו יותר כאשר מדובר על טיסה מעל מים.

לפני שיוצאים להטיס חשוב להכיר את הכללים והחוקים בכל מדינה ומדינה. יש להתייחס בכובד ראש להנחיות ולכללים – אנחנו מטיסים כלי טיס ולא נרצה שיקרו אסונות, ואכן קרו כאלה בארץ ובעולם. לכן אתם חייבים לקרוא וללמוד מהן ההנחיות עבור כל מדינה בה אתם מטיסים את הרחפן. שימו לב, הטיסו לפי מגבלות החוק, מינימום מרחק של 2 ק"מ משדות תעופה. אל תטיסו מעל אנשים, אל תטיסו בצורה המסכנת חיי אדם, אל תטיסו בשכונות מגורים, מבני ציבור או מעל התקהלות בני אדם. עפ"י החוקים הקיימים במדינת ישראל, חל איסור להטיס רחפנים מעל לגובה של 50 לכל מי שמטיס רחפנים ללא רישיון ולמטרת תחביב וספורט, כאשר אתם חייבים לשמור על קשר עין עם הרחפן בכל רגע נתון. אם אתם בעלי רשיון, תוכלו להטיס את הרחפן שלכם עד גובה של 100 מטרים. ניתן לקרוא את מלוא חוקי ההטסה במדינת ישראל בלינק הבא: https://www.gov.il/he/departments/general/rules-flying-drone

אז איפה מותר להטיס את הרחפן? היכנסו למפת אזורים אסורים להטסה במדינת ישראל של רשות התעופה האזרחית – רת"א. במידה ואתם מטיסים ללא רישיון אזורי ההטסה מוגבלים יותר. גם במידה ואתם בעלי רישיון תצטרכו לתאם מול הגורמים המתאימים כאשר בכוונתכם להטיס את הרחפן שלכם באזורים המוגדרים "מיוחדים" (ראו מפה).

בארץ התדר המותר להטסה הינו 2.4GHZ. תדר 5.8GHZ שמקובל במקומות שונים בעולם להטסת רחפנים אינו מותר להטסה אזרחית משום שהוא מוקדש לשימוש כוחות הביטחון בלבד. תדר 2.4 ג'יגה הרץ מגביל או מקטין את טווח הטיסה ביחס לתדר 5.8 ג'יגה הרץ, אך אין זה אומר שעלינו לעקוף את החוק. כל הרחפנים שנרכשים בישראל מיובאים לישראל כאשר הם משתמשים בתדר 2.4GHZ בלבד, עפ"י דרישת היבואנים הישראלים ומשרד התקשורת. רכשתם רחפן בחו"ל? ברגע שנפעיל אותו בישראל מערכת ה-GPS תזהה את מיקומו והתדר יעבור אוטומטית ל-2.4GHZ.

בישראל, לא חייבים להוציא רישיון כדי להטיס רחפן, במידה ואתם מטיסים רחפן רק להנאתכם, כתחביב, לצילום עם משפחה וחברים, ספורט או דיג ולא למטרה מסחרית. במידה ואתם מטיסים רחפנים למטרה מסחרית או עוסקים בתחום, על פי החוק עליכם להוציא רישיון הטסה. קיימים היום מגוון רחב של גופים מוסמכים דרכם ניתן להוציא רישיון.

טווח עלויות נע בין 3000-4000 ש"ח. כמו במקרה של רישיון נהיגה ברכב, גם בהוצאת רישיון לרחפן ישנו חלק תאורטי וחלק מעשי.

לפני שאתם רוכשים רחפן, חשוב לזהות לאיזה צורך ישמש ומהו התקציב שלכם. במידה ומדובר ברחפן ראשון ואתם עדיין לא בטוחים אם תאהבו את התחום, או אם יהיה לכם די זמן לתחביב החדש, ישנן מספר אפשרויות. אפשר לקנות רחפן מיד שניה, ומומלץ להתחיל מדגם לא יקר באופן יחסי. כאשר אתם קונים רחפן מיד שניה, כדאי לערוך את החיפוש עם חבר בעל ניסיון, לבדוק את לוג הטיסה של הרחפן ולא לסמוך על מה שאומרים לכם בע"פ. הקליקו על הקישור לקבלת עצות נוספות לרכישת רחפן מיד שניה. אפשרות נוספת היא לקנות רחפן חדש. גם במקרה הזה, מומלץ להתחיל עם דגם פשוט יחסית למתחילים. ישנם דגמים רבים המתאימים למתחילים, אפילו באיכות טובה מבחינת יכולת ואפשרויות צילום, סוללה ושלט, והם נוחים יחסית לתפעול.

טווח המחירים של רחפנים יכול לנוע בין כמה מאות שקלים לרחפנים המיועדים לילדים או למתחילים ועד אלפי שקלים ויותר לרחפנים המיועדים לבעלי ניסיון /עוסקים בתחום. רחפנים גדולים ומקצועיים המיועדים לצרכי בטחון, שיטור, וכד' יכולים להגיע גם למחירים של עשרות אלפי שקלים.

קיימים היום בשוק מגוון רחב מאד של רחפנים עם מצלמה, ולכן גם טווח המחירים מגוון, ויכול לנוע מ-200 ועד ל-10,000 ש"ח. במידה ומדובר ברחפן ראשון, לא מומלץ להשקיע יותר מ-3000 ש"ח, מכיוון שאנחנו עדיין לא בטוחים שנאהב ונתמכר לתחביב גם אם אהבנו לראות חבר מטיס.

זו שאלה מאד כללית שקשה מאד לענות עליה במדוייק. אם הרחפן מיועד למתחילים, בחרו בדגמים פשוטים שעלותם כ-2000-3000 ש"ח, והם בעלי מצלמת 1080P-4K וזמן סוללה של כ-25 דקות. בסכום נמוך יותר יתכן מאד שתפספסו את החוויה ולא תצליחו ליהנות מן הרחפן שלכם. רחפן מומלץ למתחילים הוא למשל ה-DJI Mini 2 או ה-DJI Tello.

רחפן מומלץ לאנשים שצברו כבר ניסיון בהטסה או מעוניינים להטיס באופן מקצועי ולמטרה מסחרית. יעלה יותר, וכאן מומלצים כבר דגמים עם מצלמה איכותית 4K, חיישן 1 אינץ', זמן טיסה של כ-27-33 דקות, תקשורת וטווח שידור יציב. דגמים מתאימים יכולים להיות ה-EVO II Pro, ה-DJI Mavic Pro או ה-Xiaomi Mi 4K.

הרבה אנשים נרתעים לייבא רחפן מחו"ל בשל החובה להעביר אותו דרך המכס ולשלם את המס הנדרש עבורו. ניתן להתעדכן באתר של רשות המיסים לגבי המיסים החלים על הרחפן. סיבה נוספת להימנע מייבוא רחפן מחו"ל היא החובה לקבל אישורים ממשרד התקשורת לשם הטסתו. המכשול העיקרי מבחינת תקשורת הוא תדר השידור של הרחפן.  תדר 2.4GHZ הינו תדר חוקי ליבוא ודורש מילוי טפסים במידת הצורך. רחפן המשדר בתדר 5.8GHZ אינו חוקי לייבוא ושימוש בישראל.

מילת המפתח היא סבלנות. חשוב להכין את עצמכם להטסה הראשונה – לקרוא מאמרים בנושא, לראות סרטונים ואם אפשר – להתנסות עם חבר או בן משפחה שיש לו כבר רחפן ומוכן ללמד אתכם.

לפני ההדלקה הראשונה של הרחפן יש להטעין את הסוללות – כל סוללה בנפרד- ואת השלט,. יש לבצע עדכוני תוכנה לשלט, לסוללות ולאפליקציה. לאחר מכן יש לכייל את הרחפן.

מומלץ מאד להטיס בפעמים הראשונות עם מלווה מנוסה ובשדה פתוח כדי להתרגל לרחפן, לשליטה בו, למהירויות ולמצבי הטיסה הקיימים בו. אחד הדברים החשובים ביותר שאתם צריכים לזכור הוא לא לאפשר לרחפן להמריא לפני שבדקתם שקיימת מינימום קליטה של 10 לווינים באזור ההטסה וש"נקודת הבית" זוהתה ע"י האפליקציה.

עם כל ההתלהבות, חשוב מאד לזכור להקפיד על הכללים, לא להטיס מעל אנשים, לא מעל גובה של 50 מטר ולא במקומות שמוגדרים כאסורים להטסה.

לכל רחפן ישנה אפליקציה ייעודית משלו. לרחפני DJI ישנן שתי אפליקציות עיקריות – DJI FLY ו-DJI GO. כדי להטיס את רחפן ה-EVO II יש להתקין את האפליקציה Autel Explorer.

לפני שאתם יוצאים להטסה הראשונה התקינו את האפליקציה, הירשמו ווודאו שהאפליקציה מזהה את הרחפן. עברו ולמדו להכיר ולשלוט בכל מסכי האפליקציה לפני שאתם יוצאים להטיס.

ניתן לבדוק אם קיימים עדכוני תוכנה דרך האפליקציה. האפליקציה גם נותנת התראות במידה וקיים עדכון חדש, שימו לב, קיימים עדכוני תוכנה גם לסוללות. עדכוני אפליקציה קיימים למכשירי אנדרואיד ולמכשירי IOS. מדי פעם עדכונים גורמים לבעיות מסוימות, ולכן מומלץ בכל הקשור לעדכוני תוכנה לאפליקציות להמתין קצת ולקרוא תגובות ברשת.

עפ"י רשות התעופה הפדרלית, כל המעוניין להטיס רחפן חייב לעבור מבחן ולקבל אישור. בסוף שנת 2020, רשות התעופה הפדרלית FAA פרסמה הצעה לחוקים חדשים בכל הקשור לתעופה של רחפנים בארה”ב. ההצעה אמורה להשפיע על רוב סוגי הרחפנים, למעט רחפנים שמשקלם פחות 250 גרם כדוגמת ה-DJI Mavic mini. העקרון בבסיס החוקים החדשים הוא שכל רחפן שעולה לאוויר ידווח על מנת שהשלטונות יוכלו לאתר כל טיסה. במקרים שאין חיבור לאינטרנט, יהיה ניתן להטיס את הרחפן למרחק של 120 מטר וברגע שיהיה חיבור לרשת יהיה עלינו לשלוח את נתוני הטיסה ל-FAA. ניתן לקרוא עוד על כך בלינק – https://www.faa.gov/.

מאמרים שעשויים לעניין אתכם בנוסף:

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.